tisdag 13 mars 2007

Behov skapar affärsidé

Mia Seipels syster saknade praktiska tröjor att amma i. Då uppfann Mia en omlottröja som underlättar amningen genom lättare åtkomst till tuttarna. Så skapades företaget som fick namnet boob. Efter många motgångar som övervanns genom Mias envishet, säljs nu boobs patenterade tröjor över hela världen. Mest ökar efterfrågan i USA.

Här kan man läsa om Mias historia och hennes tips för att lyckas med sin idé. Till exempel råder hon:

"Börja i lite mindre skala – att bygga lite sakta, tror jag är bra. “Ta aldrig en större risk än att du kan hantera fallet“, har alltid min klokt försiktige far, tillika jurist, sagt. Han sitter för övrigt med i styrelsen idag.Ett annat råd ligger henne också varmt om hjärtat: Be om hjälp, fråga, prata, intervjua folk; andra innovatörer, företagare, marknadsförare, säljare osv.– Jag har aldrig lärt mig så mycket som under de här åren. Jag är nästan chockad över hur hjälpsamma och villiga folk är att dela med sig av sina erfarenheter, kunskaper och kontakter. Det är helt otroligt."

Inga kommentarer: