fredag 2 mars 2007

What's that in your pocket?


Pocketstället är ett företag med en bra affärsidé och ett passande namn. Sedan ett antal år tillbaka har ju nästan alla matbutiker ett ställ med pocketböcker i närheten av kassorna, med ett urval av de mest säljande böckerna. En enkel men smart idé. Företaget grundades 1999. 2003 såldes var 10-15 pocketbok i en livsmedelsbutik enligt Svensk bokhandels tidning. 2005 ökade Pocketstället sin omsättning med 48 procent jämfört med året innan enligt samma tidning.

Pocketställets grundare Staffan Månsson vann Founders Award 2006, ett pris för entreprenörsskap som delas ut på entreprenörsgalan.

Apropå pocketböcker så gillar jag också Pocketshops koncept: bara pocketböcker, strategisk lokalisering och den lila kännetecknande färgen. Jag har svårt att gå förbi en Pocketshopbutik utan att köpa på mig en massa böcker som jag sedan inte hinner läsa. Numer köper jag dock mina böcker på Internet - det blir ju faktiskt en hel del billigare på det sättet - så jag får tvinga mig att kväva impulsen.

Inga kommentarer: