onsdag 21 mars 2007

Kaxig karriärist


Jag har äntligen läst Busenkelt - så blev jag framgångsrik av Charlotta Gustafsson, f.d. chefredaktör på veckorevyn. Den har legat på att-läsa-listan länge, men nu blev det av. Den gick jättesnabbt att läsa när jag väl kom igång.

Maken till kaxig tjej får man leta efter! Till exempel får hon jobbet som chefredaktör på Veckorevyn genom att maila Bonnier Tidskrifters vd med orden "Jag tror att du vill äta lunch med mig. När passar det dig?".

Charlotta börjar med att berätta om sina olika mer eller mindre misslyckade projekt hon tog sig för som ung (yngre): sälja egendesignade smycken, söka in till reklamskola, konstutställning mm. Trots sina nederlag tappar hon inte sitt fantastiska självförtroende utan startar glatt en ny tidning när hon är 23 som ska konkurrera med nöjesguiden, helt utan erfarenhet. Det går inge vidare. Efter det får hon jobb på Frida, blir snabbt chefredaktör, ökar upplagan rejält, jobbar ett tag som frilansjournalist och slutligen får hon jobb på Veckorevyn, där hon fortfarande jobbade när boken skrevs.

Charlotta tipsar om hur man når sina mål i karriären, och de går främst ut på att skaffa sig ett orubbligt självförtroende - och fejka ett sådant när det riktiga svajar - och vara så kaxig som möjligt för att övertyga alla andra om att man är lika bra som man själv tycker. Hon råder oss att inte ta saker personligt, att inte ge upp, att inte oroa sig för att man inte har rätt utbildning - rätt attityd och vilja räcker oftast - och jobba hårt för det man vill ha. Och att skryta (lagom mycket) om sin framgång.

"Hur svårt kan det vara?" är Charlottas inställning till det mesta, och med den attityden kommer hon långt. Om hon misslyckas hänger hon inte läpp för det utan påbörjar genast nästa projekt.

Boken är extremt inspirerande tycker jag. Jag kan tänka mig att Charlotta kan vara ganska påfrestande att umgås med och även att ha som chef, då hon verkar ta väldigt mycket plats (gissning från min sida baserad på mitt intryck från boken). Men en sak är säker och det är att många - i synnerhet många tjejer - skulle må bra av att få i alla fall en liten del av hennes framåtanda och självförtroende. Jag hoppas att jag har blivit lite smittad i alla fall.

Inga kommentarer: