tisdag 27 februari 2007

Får jag presentera min kompis Molgan

Mycket händer just nu inom Internetvärlden. Communities köps upp till höger och vänster. Alla vill vara med. Det finns större möjlighet än någonsin att få sina förutspådda 15 minuter i rampljuset. Även ofrivilliga sådana i vissa fall. De gäller att vara kreativ och haka på.

Några som har föstått detta är de som ligger bakom tjänsten Fake Your Space. Tjänsten går ut på att man kan köpa sig låtsasvänner till sin MySpace-sida eller liknande. För knappt en dollar i månaden får du två inlägg i veckan från en "vän" som du väljer själv. På detta sätt kan du framstå som mer populär än du egentligen är. Fiffigt, eller hur?

På företagets hemsida visas bilder på silikonstinna, lättklädda tjejer och muskulösa, lika lättklädda killar. Det är tydligen sådana vänner som man förväntas vilja ha. Om jag skulle köpa mig en vän så skulle jag hellre välja en som mer såg ut som mina riktiga kompisar, som inte stack ut så mycket (förutsatt att man har några sådana i alla fall). Men det kanske bara är jag. (Å andra sidan skulle jag aldrig få för mig att köpa fejkvänner, så vad jag tycker är kanske är irrelevant i sammanhanget.) Kreativ idé som ligger helt rätt i tiden måste jag ändå säga.

Det jag undrar mest är: Hur pinsamt blir det om det kommer fram att man köpt sina vänner? Min spontana reaktion säger extremt skämmigt. Men å andra sidan känner jag att jag har dålig koll på hur kidsen resonerar nu förtiden. Det kanske bara anses som en smart grej att göra!

Fler som skriver om detta:
idg.se

Uppdatering 6 mars: sidan är nu borta.

Inga kommentarer: