fredag 16 mars 2007

Stay In Place - om att inte ge upp

Jag skrev tidigare om företaget boob som startades för att lösa ett amningsproblem. En annan affärsidé som kom till på grund av bröstrelaterade problem - dock av ett litet annat slag - är Stay In Place sportbehå. När jag arbetade extra på ett bibliotek för många år sedan kom jag av en slump över en bok som hette Stay In Place - från idé till företag. Jag började bläddra i den och det slutade att jag läste nästan hela boken på plats - framför hyllan som jag skulle sätta in den i. Jag blev väldigt fascinerad av historien som berättas av Stay in place grundare Carin Lindahl.

Problem
Carin Lindahl älskade att gympa och var ledare på Friskis och svettis. Hon hade dock ett problem: hon hittade ingen sportbehå som kunde hålla hennes stora bröst på plats. Efter en bröstförminskningsoperation trodde hon att hennes problem skulle vara löst. Det skulle emellertid visa sig att det fortfarande var svårt att hitta en bra behå. Då insåg Carin att hon måste vara långt ifrån ensam om det här problemet och att behovet av en ny sorts sportbehå måste vara enormt.

Lösning
När Carin är i USA får hon tag på ett tyg som endast töjer sig åt ett håll. Hon inser att det måste vara idealiskt att sy en behå av - tyget sträcker sig åt bredden så man lätt kan klä på sig den, men är stumt lodrätt så att brösten hålls på plats av tyget. Hon besöker fabriken som tillverkar tyget och lyckas köpa med sig en bit hem. Väl hemma i Sverige försöker hon få någon att nappa på hennes idé och köpa den. Resultatet är nedslående, ingen är intresserad. Till slut bestämmer hon sig för att satsa alla sina sparpengar på att låta sy upp en kollektion själv.

Sälja idén
Därefter gäller det att sälja produkten. Carin använder en semester från sitt vanliga jobb till att åka runt i Sverige för att sälja sin smarta sportbehå till butiker. Återigen motgång. Hon säljer knappt någonting. Carin är dock inte typen som ger upp. Med mycket målmedvetenhet och hjälp av släkt och vänner lyckas hon marknadsföra sin produkt och skapa ett intresse. Bland annat gör hon en "kupp" under tjejmilen, då hon med hjälp av några kompisar tejpar fast reklam för Stay In Place på insidan av alla bajamajor kvällen innan tävlingen går av stapeln. Hon ordnar också ett tält där man kan prova behån på målområdet.

Tar hjälp
Andra knep hon tar till är att prata högt med sina kompisar i omklädningsrummet om vilken fantastisk ny sportbehå hon har köpt, Stay In Place heter den! Hennes familj och vänner går in i varje sportbutik de har vägarna förbi och frågar om de har den där nya sportbehån Stay In Place? "Den ska vara så bra har jag hört". Till slut lyckas hon sälja in sin produkt i fler och fler butiker och nu är märket välkänt och det finns en hel kollektion av kläder, inte bara behåar längre. Sportbehån har blivit utsedd till "bäst i test" ett flertal gånger. I juli förra året köpte Röhnisch Sportswear företaget.

Tro på sin idé
Carins historia visar att det kan löna sig att tro på sin idé, och att bara för att en, två eller 50 personer säger att din idé är dålig så betyder det inte nödvändigtvis att den är det. En mycket inspirerande bok som även ger många konkreta tips till den som vill starta eget. Hon ger t.ex. tips om hur man håller nere kostnaderna i början och hur man marknadsför sitt företag.

Fotnot: Det är flera år sedan jag läste den här boken, så jag kan säkert minnas fel när det gäller vissa detajer i min beskrivning av boken.

Inga kommentarer: